الثلاثاء، 28 أبريل 2015

عزيزى الانطوائى الصغير

حياة كل واحد فينا دايرة .. و الدايرة مش بتاعته بس .. دى بتتقاطع مع دواير ناس تانية كتير 
حياة كل واحد فينا بتشكل العالم .. وجودك فى حياة أى إنسان و لو عابر .. حتى لو فى صدفة عابرة مش هتتكرر بيغير حياته و حياتك و مسار العالم كله . حياتك مش ملكية خاصة ليك و مش إنت الوحيد المسئول عن أحداثها.. 
اللحظة اللى بتحس فيها بتعاطف مفاجئ مع طلبة ماشيين فى الشارع أو مع حد شفته لأول مرة بس حسيت إنه مضايق و دعوتك ربنا ليهم بالخير هيغير حياتهم .. و هينور حتة فى قلبك .
اللحظة اللى قررت فيها تتغلب على كسلك و خجلك تمد إيدك لست كبيرة شايلة أكياس و مش عارفة تطلع العربية .
الفيلم اللى عمله عدد كبير من الناس .. تعرفهم أو لأ و غير تفكيرك فى حاجة تماما .. غير حياتك و حياتهم .. و الموسيقى و الإضاءة اللى معمولة شبهك و بتحسسك إن فى غيرك بيحس بنفس إحساسك و بيديك طاقة حب للعالم كله .    
 ابتسامتك لحد عمرك ما شفته قبل كده و لا هتتقابلوا تانى يمكن . 
اللحظة اللى قررت فيها تقول للى راكب جنبك فى الميكروباص و عمال يسقط من قلة النوم ينام على كتفك الشوية دول لحد ما توصلوا . 
اللحظة اللى بتصر فيها بياعة المناديل و هى واقفة فى عز الشمس إنك ما ينفعش تديها فلوس من غير ما تاخد كيس مناديل , و القوة اللى بتقويها فى نفسها و بتغرسها فيك .
 اللحظة اللى عرفت فيها إنت بتحب إيه بجد .. و إيه اللى عايز تعيشله حياتك .. هتغير حياتك و هتغير بيها حياة ناس تانيين .
الصلابة اللى بتكتسبها لما تقرر إنك مش هتقول على اللى مضايقك لصاحبك المضايقين من حاجات تانية . و الحب و الإستسلام اللى بتحس بيهم لما صاحبك يطبطب عليك من غير ما تطلب منه . 
اللحظة اللى قررت فيها تعترف لإنسان تانى إنك بتحبه حتى لو ما بادلكش نفس الشعور .. غيرت حياتك و حياته الطريقة اللى كل واحد فيكم بيبص فيها لنفسه .. و للتانى .
السكينة اللى بتحسها وقت ما تغفر للى أساءلك . 
المواساة وقت ما تسمع عن بشر ليهم نفس مشاكلك و جواهم أسئلة كتير زى اللى فى دماغك .
البكاء مع صحبة .. و الضحك فى صحبة .
اللحظة اللى اعترفت فيها إنك محتاج حضن أمك أو صاحبك و ما جريتش عليهم .. و لحظات الندم بعدها.
الوجع اللى لقى اللى يداويه .. و الوجع اللى ما لاقاش .
فى كل لحظة من دول وجودك مع الناس و وجودهم معاك أو غيابك عنهم و غيابهم عنك غير حياتك للأبد .

لا يمكن هتعرف تعزل نفسك عن الناس .. حتى اعتزالك نتيجته عبارة عن تأثير بعد الناس عنك  .. فلو حسبناها بمبدأ مكسب و خسارة تفتكر لو ما حستش كل المشاعر دى و أكتر منها بكتير هتسمى اللى إنت عايشه حياة !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق